Medarbejderne er de danske virksomheders rygrad – uden medarbejdere, ingen virksomhed. Det er lige præcis derfor, at det er så vigtigt for virksomhederne at gøre alt, hvad de kan for at holde på deres medarbejdere – og det er her medarbejderforkælelse kommer ind billedet. Medarbejderforkælelse kan gøres på mange forskellige måder, og vi kommer her med vores bedste bud på, hvordan du kan forkæle dine medarbejdere.

Giv mulighed for løbende udvikling

Løbende udvikling og kompetenceudvikling er vigtigt for mange medarbejdere. Der er ingen, der bryder sig om at arbejdet bliver en kedelig rutine, og det er ingen, der ønsker at være stagneret i deres arbejde. Det er lige præcis derfor, at MUS-samtaler er så vigtige. Det er her, arbejdsgiveren kan lytte og vise oprigtig interesse og hjælpe medarbejderne med at udvikle sig selv. Hvis man gør det, så kan man hurtigt få meget loyale og tilfredse ansatte – og endnu flere kompetencer, som man har internt i virksomheden, uden at skulle ud og finde ny arbejdskraft.

Vær ikke bange for at give gaver

Anerkendelse er utrolig vigtigt for medarbejderne, og det er som arbejdsgiver derfor utrolig vigtigt at huske at takke medarbejderne og anerkende deres indsats. Det kan gøres på mange måder, både verbalt, men i mange virksomheder er det blevet populært at give fysiske gaver til medarbejderne som tak for indsatsen. Det er især fire typer gaver, der går igen i de danske virksomheder. Det er fødselsdagsgaver, jubilæumsgaver, firmajulegaver og påskegaver til medarbejdere.

Sørg for et stærkt fællesskab

Et stærkt fællesskab på arbejdspladsen kan være guld værd. Det skaber et godt arbejdsmiljø, der fostrer kreativitet og produktivitet og sikrer et godt samarbejde på tværs af afdelinger – og det kan ses på bundlinjen. Et stærkt fællesskab kan opbygges på mange måder, men det handler i bund og grund om at prioritere det sociale. Det kan f.eks. være en fredagsbar, morgenmad sammen hver fredag, firmafester eller teambuilding-aktiviteter. Det styrker fællesskabet og giver en god stemning på arbejdspladsen.